옛 길 찾기(OPS: Old Path Searching) 를 시작하며

                           - 달라스에서, 이 스데반


PN4N 편집부

[옛길 찾기 (옵스, OPS: Old Path Searching)를 시작함]
우리는 회개운동 대신에 더 깊고 포괄적인 운동으로서 옛길 찾기를 시작하고자 합니다. 영어 줄인말인 “ops” 는 “군사행동” 이라는 뜻을 가지고 있습니다. 우리는 그리스도의 군사로서 실제적인 군사행동을 시작하려 합니다. 그것은 “옛길 찾기”입니다.


[왜 옛길을 찾아야 하는가?]
우리가 옛길을 찾아야 하는 이유는 지금의 위치가 잘못된 것임을 깨닫기 때문입니다. 우리는 오던 길에서 벗어났으며, 올바른 순례의 길을 걸아가기 위해 왔던 길로 돌아가야 합니다. 그러므로, 옛길을 찾으러 나아갑니다. 우리는 옛 우리 믿음의 선배들이 걸었던 좁은 길에서 출발을 했지만, 그 길로 계속 나아가지 못했고, 시나브로 넓은 길로 나아와 있는 자신을 봅니다. 유혹과 쾌락과 돈과 명예와 권력이 우리를 유인해 내었고, 얼마간의 타협을 통해, 걷잡을 수 없을 만큼 넓은 대로에 들어와 있게 되었습니다. 예배도 드리고 기도회도 참여하지만, 하나님에 대한 인식은 불분명하고, 성령님께서 함께 하신다는 인식도 희미하며, 우리의 삶은 거듭난자의 표식을 뚜렷하게 증거하지 못하고 있습니다.

하나님 대신에 우리의 마음을 차지하고 있는 것은 이런 것들입니다. 선교, 열정, 열심, 기도집회, 은사, 치유, 기적, 부하게 됨, 만사형통, 쾌락, 잘 풀림, 멋진 전략, 좋은 생각, 교회 성장론, 비젼, 근사함, 각종 집회, 학업, 사업, 성취, 성공, 여행, 외모, 제자훈련, 성경공부, 사역 등입니다. 이 모든 좋은 것들이 복음과 융합되면서 우리는 이전 길을 잃어버렸습니다. 그리고 너무 멀리 나왔습니다. 지금 돌이키지 않으면, 잃었던 길을 다시 찾기가 더욱 어려워 질 것입니다. 그 길은 좁기에 잡초들이 금새 막아버릴 것입니다. 복음은 이런 것들이 아닙니다. 복음은 그리스도이며, 그리스도는 하나님이며, 하나님은 우리의 전부이며, 모든 것은 하나님의 것입니다. 이 모든 것들은 필요하고, 경우에 따라서 요긴하기도 하고, 즐거움을 가져다 주기도 하지만, 그 어떤 것도 하나님을 대체 할 수 없으며, 하나님과 동등할 수도, 우위에 있을 수도 없습니다. 우리의 마음을 하나님께서 차지하고 있다면, 우리의 삶의 모습도 그것이 분명하게 드러나게 되어 있습니다. 하나님이외에 모든 것은 부수적인 것이라는 것을 말입니다. 그러나 현실적으로 부수적인 것이 첫 자리를 차지하고, 하나님께서 부수적인 자리에 있다면, 재조정이 필요한 시점입니다.


[옛길은 어떠한 길인가?]
옛길은 좁은 길입니다. 찾는 자도 많지 않고, 화려하지도 않고, 근사하지도 않으며, 깨끗하게 단장되어 있지도 않으며, 콘크리트로 발라져 있지도 않으며, 곧게 뻗어 있는 대로도 아닙니다. 그 길은 험난하고, 거칠고, 어렵고, 긴장감이 있고, 진리에 대한 기쁨이 충만한 곳입니다. 그리고 하나님에 대한 온전한 믿음만이 이 길을 지속하게 하는 에너지입니다. 그 에너지는 성령님께서 부여하시는 것이며, 그리스도께서 이 길에 동행하십니다. 이 길은 하나님을 아는 지식과 열망에 사로잡힌 자들이 선택하며, 성경이라는 지도를 통해서 매일의 여정을 확인해야 하는 길입니다. 하나님에 대한 인식과 자아에 대한 성찰이 여행의 기본 지침입니다. 현재적 풍요에 대해 감사하지만, 다가올 풍요에 견줄 수 없다는 인식이 너무도 분명하여, 현재적 풍요를 누리지만, 취하지는 않는 자들이 이 길로 들어서게 됩니다. 옛길은 하나님을 찾는 길이며, 오직 그분만을 추구하는 길입니다.


[새로운 회개운동: 하나님을 아는 지식에서 출발하는 죄의 인식]
우리가 그간 해온 회개운동이 의미 없는 것은 아니었지만, 충분하지 않았습니다. 죄가 무엇인지 조금 생각해 볼 수 있는 기회는 제공한 것 같습니다. 그러나 회개는 그런 것이 아니고 온전하지 않은 회개는 회개가 될 수 없습니다.

회개는 복음을 믿는 것입니다. 모두가 의아해 할 것입니다. 그렇다면 나는 복음을 믿으니, 회개할 것이 없다고 말입니다. 예수님께서 회개하고 복음을 믿으라고 하신 것을 기억할 것입니다. 회개는 궁극적으로 하나님과의 관계 단절로부터 돌이키는 것입니다. 복음을 믿는 것은 그리스도를 믿는 것이며, 곧 하나님을 믿는 것입니다. 하나님과의 관계 단절에서 벗어나 하나님을 믿으라는 것입니다. 모든 죄는 하나님과의 관계 단절에서 파생합니다. 우리는 더 이상 결과물에 대한 회개가 아니라, 우리 자신의 하나님과의 관계의 깨어짐 (하나님과 연합되어 있지 않은 삶)에 대한 회개가 필요하다는 것을 깨달으실 것입니다. 하나님을 믿기 위해서는 하나님을 알아야 합니다. 하나님을 알고, 깊이 알면, 자신의 죄에 대한 인식이 비례하여 깊어지고, 그 결과로 회개도 깊어집니다. 이것에 대한 접근이 없는 표면적인 회개로는 아무것도 새롭게 되어질 수 없습니다.

충분한 의학수련과 신앙교육을 받고 선교사로서 살기 위한 결단을 하고 조선으로 들어온 캐나다 출신의 하디 (Robert A. Hardie) 선교사는 1903년 원산 부흥의 중심에 있었는데, 그 이전에 그에게 필요했던 것은 하나님을 아는 지식과 자신의 죄에 대한 인식을 통한 회개였습니다. 우리 중 아무도 “나는 하나님을 충분히 알고 있어”라고 말할 사람이 없습니다. 우리는 하나님을 아는 지식에서 끊임없이 자라가야 합니다. 이것은 어떤 단순한 지적인 지식의 확충을 의미하는 것이 아니라, 성경묵상과 기도를 통해서 하나님의 속성에 대한 내면적 인식을 통해 그분의 인격 안에 자아가 머물면서 경험하게 되는 임재의 깊이에서 자라가야 한다는 것을 의미합니다. 우리의 훌륭한 옛적 신앙의 선배들은 이 일을 순례의 여정 가운데 최고의 가치로 여겼으며, 기본적인 것으로 생각했었습니다. 오늘날 이것은 방법론과, 성장론과, 성경구절을 끌어내어 붙인 미묘한 기교와 기술들로 대체 되었고, 우리는 이미 그것에 너무 깊이 길들여져 있어, 차마 깨닫지도 못하는 상황입니다.

죠나단 에드워즈(Jonathan Edwards) 는 회심한지 약 20년 후에 이렇게 썼습니다. “나는 나 자신의 죄성과 타락함에 충격을 받아, 때로 큰소리로 울기까지 한다. 그래서 가끔 나는 틀어박혀 버린다. 나는 나 자신의 약함과 내 마음의 악에 대해 회심 이전 어느 때보다 더 크게 느낀다 … 연약한 그리스도인이었을 때 내 마음에 남아 있는 악과 교만과 위선과 허위가 얼마나 무한히 깊은 것이었는지에 대해 무지했었던 것을 생각하면 가련할 정도이다”. (제임스 패커, 당신을 향한 하나님의 계획, 두란노, 204 페이지에서 인용)


[옛길 찾기의 기본방향성]
우리는 회개를 위해서 복음을 믿기 원하며, 복음을 믿기 위해서 하나님을 아는 일에 열심을 낼 것을 제안합니다. 이것이 바로 옛길 찾기의 방향입니다. 그리고 이것은 근본적인 회개로 우리를 이끌고 경건한 삶에 이르도록 우리를 조정해 줄 것입니다. 그리고 더 나아가, 중요하게도, 이것은 공동체적 변화와 마을단위, 도시단위, 국가단위의 갱신과 개혁으로 이어질 기초가 될 것입니다. 1903년 원산부흥처럼, 1907년의 평양 대부흥처럼 말입니다. 우리는 아래에 옛길 찾기의 기본실천사항을 제안드리며, 하나님을 만나는 방법으로서의 성경읽기에 대해서 세부적용방법을 제시합니다.

위치를 재조정함: 하나님께서 최고의 위치에 계시도록, 모든 방법론과 전략과 은사와 선교와 기도운동을 숭배하는 일을 중단해야 합니다. 이것은 자아와 공동체적 성찰을 끊임없이 요구하는 일입니다. 무엇이 먼저이고, 무엇이 나중인가? 무엇인 근본이고, 무엇이 파생물인가를 점검하는 일입니다.

통전적 성경읽기: 구약 2곳과 신약 2곳을 동시에 순차적으로 주기를 가지고 읽는 방법으로, 성경을 보다 입체적으로 읽기 위한 것입니다. 성경의 말씀을 자신의 삶 가운데 내적, 외적으로 치밀하게 적용하고 그에 따라 성찰하는 일입니다. 하나님의 하나님되심을 발견하는 가장 중요한 길이므로, 우리는 이러한 성경읽기에 부지런 할 것을 제안합니다. 19세기 스코틀랜드 던디(Dundee)의 장로교 목사였던 로버트 맥체인이 고안한 맥체인 성경읽기표가 도움이 될 수도 있는데, 인터넷에서 쉽게 발견하실 수 있습니다. 시편과 잠언은 별도로 주기를 가지고 지속해서 읽는 것이 좋은데, 그것은 하나님에 대한 찬미의 시이며, 하나님에 대한 지식과 지혜에 있어서 경건한 교훈을 우리에게 계속해서 부여해 주기 때문입니다. 이렇게 성경을 읽어나가자면, 여러분이 가진 성경의 책갈피가 6개가 (구약 두 곳, 신약 두곳, 시편, 잠언) 필요할 것입니다. 출발 포인트는 구약의 첫 부분은 창세기, 후반부는 전도서, 신약의 첫 부분은 마태복음, 후반부는 사도행전으로 정하면 적절할 것입니다. 다만 이것은 한가지 제안이며, 비슷한 식으로 성경읽기에 대한 폭과, 주기성을 부여한다면 동일한 영적도움을 입을 수 있을 것입니다. 누군가 여러분에게 “당신의 성경읽기는 어떠합니까?” 라고 질문한다면, “저는 요즘 구약 여기와 저기, 신약 이곳과 저곳, 그리고 시편과 잠언을 조금씩 꾸준히 읽고 있습니다” 라고 대답할 수 있다면, 이제 기본은 되었다고 할 수 있을 것입니다. 하루에 6곳을 다 읽는 것은 아니더라도 말입니다.

현대 사회의 분주함은 우리가 매일 일정한 분량의 성경을 읽는 일에 자주 실패하게 하지만, 우리가 이러한 일정한 주기를 가지고 성경의 전영역을 조금씩 꾸준히 반복해서 읽어나가기를 지속한다면, 이것은 분명 우리 삶을 견고하게 하고, 하나님에 대한 지식에서 자라도록 넉넉한 자양분이 되어 줄 것입니다. 많은 분들이 하루에 6곳의 성경을 읽는 일이 몹시 어려울 것입니다. 그렇지만, 6곳의 읽는 부분을 지속해서 표시해 두고, 오늘 구약의 두 부분을 읽었다면, 내일은 신약의 두 부분을 읽거나, 비슷한 방법으로 정해진 곳을 순차적으로 번갈아 읽는다면 성경을 전체적으로 조망하고, 또한 당일 읽는 성경의 이해를 넓힐 수 있는 힘을 길러 줄 것입니다. 좋은 성경사전 1권과 성경지리 관련 지도책, 배경 주석 1권 정도를 참고로 한다면 좋을 것입니다. 또, 읽다가 궁금했던 부분은 여러분을 가르치는 전도사님이나, 목사님께 가서 여쭈십시오. 자의적 해석과 예측 혹은 판단을 내리는 일을 방지할 수 있을 것입니다. 중학교, 고등학교, 혹은 대학교를 거치면서 여러분이 사들인 교재비용을 생각해 보십시오. 여러분에게 변변한 성경사전 1권이 없다면, 무언가 잘못된 것인지도 모릅니다.

가능하다면, 골방기도 처럼, 성경을 읽기 위한 적절한 시간과 조용한 장소를 떼어 낼 수 있도록 싸우십시오. 성경읽기는 하나님을 대면하고, 느끼고, 하나님께 듣는 엄숙하고 귀중한 일이므로, 신문이나 잡지를 읽듯이 번잡한 시간에, 피곤하여 졸음이 오는 시간에, 자투리 시간에 급하게 읽는다면 진정한 영적 성장에 큰 도움을 입지 못할 것입니다. 이것은 바로 그리스도인들이 매일 치러야 할 싸움이며, 전투인 것입니다. 우리의 삶 자체가 이런 기본기를 다지고 훈련하는 일에 집중할 수 있도록 재조정되어야 합니다. TV를 보거나, 인터넷을 하거나, 사람을 만나거나, 여러 잡다한 혹은 중요한 일을 하는 시간 분량과 성경읽기를 위해 떼어내는 시간을 비교해서 뭔가 잘못이 있다면 고쳐야 합니다.

우리가 하루를 지내는 동안 이러한 기본적인 성경읽기에 얼마나 빈약한지를 발견하는 순간, 우리가 왜 이토록 영적으로 나약한지 전혀 이상하게 느껴지지 않게 될 것입니다. 우리가 이 훈련에 어느 정도 수준까지 이른 다음에야 비로소 사역이나, 중보기도를 제대로 시작할 수 있을 것입니다. 무엇이 먼저이고, 무엇이 나중인지 다시 살펴봅시다. 이것이 옛길 찾기 입니다. 우리의 훌륭했던 신앙의 선배들은 예외없이 철저한 성경의 사람들이었습니다.


복음의 온전한 선포: 죄가 무엇인지, 하나님은 누구신지, 십자가는 무엇인지, 이것의 의미는 무엇인지, 회개는 무엇이며, 중생은 무엇이며, 그 결과는 무엇이며, 성결은 무엇인지에 대한 입체적이고 전적이고 분명한 가르침이 너무도 부족한 시대입니다. 여러분이 설교자라면 혹은 말씀을 가르치는 자라면, 이것에 대한 전적인 가르침이 충분한지 고찰해 보십시오. 너무도 파생적인 것과, 갈등을 치유하는 방법과, 잘 사는 법과, 건강을 유지하는 법과 기타 등등에 복음을 이용하여 가르치고 있는 것이 아닌지 살필 때입니다. 우리는 이 점에 대해서 매우 조심스러워야 합니다. 왜냐하면 사람들의 생사가 우리의 설교에 달려 있기 때문인데, 그러므로 예수님께서 많이 스승이 되지 말 것과 설교자에게 더 큰 심판이 있음을 경고하신 것입니다.

선교와 구제: 이것은 우리가 구원받기 위해 무언가를 해야한다는 것이 아닙니다. 이미 그리스도께서 우리의 죄값을 지셨으며, 그것으로 우리의 구원을 위한 값은 전적으로 온전하게 지불되었습니다. 우리의 실천은 하나님을 향한 찬양과 감사와 온전히 하나님께 영광돌리기 위해 능동적으로 지불하는 기쁨의 제사이며, 순종을 의미합니다. 그것이 특정한 선교현장으로 나아가 사는 것이건, 일상적인 삶 가운데 살아가며 복음을 위해 성경대로 살려다가 당하는 고난이건, 파송된 선교사들을 위해 기도하며, 물질을 흘려보내는 일이건, 고난 받는 이웃을 돌보며, 고아와 과부를 섬기는 일이건, 북한선교와 통일준비를 위해 우리가 부름받은 대로 충성하는 일이건 어떤 형태인가에 제한되지 않습니다.


[마무리]
우리는 잃었던 옛길을 되찾고, 다시금 하나님의 영화로우심 앞에 겸비해 질 때까지 이 여정을 헤쳐 나가려 합니다. 그리고 옛길을 되찾기 위한 여러 시도들과 결과들을 나누고, 하나님을 향한 옛 선배들의 지혜도 이 장을 통해서 전달할 예정입니다. 하나님께서 우리 삶을 온전히 개혁시키고, 온전히 영광받으시도록, 북한사랑이 온전히 낮아지고, 하나님께서 온전히 높아지도록, 우리의 말과 생각과 삶의 태도와 방법이 거룩하여져서 세상과 뚜렷한 차이가 날 때까지, 이 옛길 찾기 여행을 지속하려 합니다.

 

Old Path Searching (OPS)

The PN4N Team
August 2009

We are now beginning “Old Path Searching” as a deeper and comprehensive spiritual reformation movement instead of just a repentance movement. As an abbreviation of “Old Path Searching”, OPS refers to military action. We are starting military action as Christ’s soldiers. And this is “Old Path Searching”.


Why do we search for the old path?

The reason why we are searching for the old path is that we realize that we are on the wrong track. We have turned off from the way we were coming, hence, we must turn back to the way in which we had been going in order to walk in the right pilgrim’s track. Therefore, we are going forward to search for the old path. We actually started from the narrow way in which our predecessors in the faith walked, but we could not continue to walk in this way, and now we are seeing ourselves moving toward the wide road in imperceptible degrees. Temptation, pleasure, money, fame, and power have led us away, so we have begun to reside in an overwhelming wide road through a certain degree of compromise. People attend regular services and prayer meetings, however, our recognition about God is unclear, our faith that the Holy Spirit is with us is faint, and, eventually, our lives do not indicate clearly the signs of born-again people.

The things that have occupied our hearts instead of God are things like these: missions, zeal, diligence, prayer gatherings, gifts, healing, miracles, riches, fortune, pleasure, nice strategies, good thoughts, church growth theory, vision, goodness, diverse meetings, study, business, accomplishment, success, traveling, outlook, disciple training, Bible study, ministries, and so forth. All these good things were fused with gospel and we lost our previous path. We came out too far from it. If we do not turn back now, searching for the lost path will be more tough. That path is narrow so the weeds will block that path immediately. The gospel is not these things. The gospel is Christ, Christ is God, God is our all, and all are God’s. All these things are necessary or essential depending on our situations, and provide pleasure, however, none of them can replace God, be equal with God, or superior to God. If God takes our hearts, our lives will represent the proof clearly that all the other things except God are supplementary. But, actually, if supplements take the first position and God is in the supplementary place, it is time for a readjustment.


What does the old path look like?

The old path is narrow. Only a few people search for this path as it is not glittering nor splendid nor decorated nor covered by concrete nor massive. Instead, this path is tough, rough, difficult, thrilling, and filled with joy toward the truth. And the only energy to allow us to travel this path continually is our firm faith in God. The energy is provided by the Holy Spirit, and Christ is with us in this path. This path is selected by people who are captured by the knowledge of God and the passion to know God, and these people must confirm their daily steps through the map known as the Bible. The basic principles that the travelers must have are recognition of God and reflection on our own ego. People who thank for the present abundance, but, due to the crystal-clear recognition of the superior abundance to come, enjoy the abundance but do not indulge in that abundance, will come into this path. The old path is the path for searching for God and pursuing Him only.


New repentance movement: recognition of sin starting from the knowledge of God

Although the repentance movement which we have been doing is not useless but not sufficient. It seemed to provide some opportunities to think about what sin is. However, repentance is not like this and incomplete repentance is not repentance.

Repentance is believing in the gospel. Everyone will wonder and say, “Well, I believe in the gospel, so I do not need to repent”. You may remember Jesus said, “Repent and believe in the gospel”. Repentance, ultimately, is turning back from our separation from God. Believing in the gospel is believing in Christ and this is believing in God. This means turning back from our separation from God and believing in God. All sins are derived from our broken relationship with God. Now you may realize that we need to repent of our broken relationship with God (not being united with God) rather than the resulting mess from that brokenness. To believe in God, we need to know God. If we know God and know Him deeper, the recognition of sin in ourselves gets deeper proportionately, and as a result, our repentance goes deeper. Without approaching this and with only superficial repentance, no one and nothing can be changed.

A Canadian missionary Robert A. Hardie who received sufficient medical training and faith education and came into Chosun (Korea), was in the center of the Wonsan revival in 1903, but before this, he had to repent of his sin, which he recognized from the knowledge of God. None of us can say “I know God sufficiently”. We must grow in the knowledge of God. This does not mean enlargement of simple intellectual knowledge, but it does mean growing in the depth of being which can be experienced by residing in His character through Bible meditation and prayer. Our brilliant predecessors in the faith considered this growing as a supreme value and fundamental work during their pilgrimage. Today, this has been replaced by methodology, growth theory, subtle skills with scriptural phrases, and thereby, we do not even recognize this situation as we are well tamed.

Jonathan Edwards, some twenty years after his conversion, wrote: “ I have affecting views of my own sinfulness and vileness, very frequently to such a degree as to hold me in a kind of loud weeping… so that I have often obliged to shut myself up. I have had a vastly greater sense of my own wickedness and the badness of my heart than ever before my conversion… It is affecting to think how ignorant I was, when a young Christian, of the bottomless, infinite depth of wickedness, pride, hypocrisy and deceit left in my heart.” (James Packer, God’s plans for you, Crossway Books, p.140)


Basic directions for old path searching

For repentance, we want to believe in the gospel, and to believe in the gospel, we need to be diligent to know God. This is the direction for old path searching. And this will lead us to radical repentance and control us to reach pious lives. Furthermore and more importantly, this will be a basis to connect to the reformation of communities, villages, cities and nations like the Wonsan revival in 1903 and the Pyongyang revival in 1907. Herein, we propose fundamental actions for old path searching, and pinpoint Bible reading as a way of encountering God.

Repositioning
To let God be in the highest place, we must stop making idols of methodologies, strategies, gifts, missions, and prayer movements. This requires individual and corporate reflection without cessation. It is the work to examine what is first and what is second, and what is the origin and what is the fruit.

Bible reading as a whole
This is a method to read in two parts of the Old Testament and two parts of the New Testament in order of precedence, and will allow us to read the Bible three-dimensionally. This includes not only precise application of the Scriptures to our lives internally and externally, but also reflection according to the resulting fruits. This is an important way to find God as God, and we suggest being diligent to read the Bible in this way. You may find M'Cheyne’s Bible reading calendar from the internet, and this might be helpful. Robert Murray M’Cheyne was a pastor and revivalist in the 19th century at a Presbyterian church in Dundee, Scotland.

Psalms and Proverbs need to be read periodically and constantly, because Psalms are the poetry of praising God and Proverbs provide pietistic maxims about the knowledge and wisdom of God constantly. For this type of reading, you may need to have six bookmarks (two spots of the OT, two spots of the NT, Psalms and Proverbs). The starting points will be Genesis and Ecclesiastes for the OT, and Matthew and Acts for the NT. But, this is just an example, and, anyhow, if you read the Bible in a similar way regularly, you can be clothed with spiritual help.

Modern day busyness frequently makes us fail to read some portions of the Bible daily; however, if we continue this reading, this will make our lives firm and be abundant nourishment for growing in the knowledge of God. Many of us will be troubled to read six spots of the Bible per day, nevertheless, if you mark the six spots and continue to read, for example, reading two spots of the OT today, and reading two spots of the NT tomorrow, or in a similar way, you will be strengthened to view the Bible as a whole and can expand the power of understanding about the certain passages which you read each day. Surely, a good Bible dictionary and a map will be helpful, and if you find any doubtful things or any questions during your reading, you had better ask your pastors to prevent wrong understandings or interpretations.

Fight to find a good time and quiet place for the Bible reading. Bible reading is a precious work to meet God, to feel God, and to listen to God; therefore, if you read the Bible in a busy time or sleepy time, you will not be able to be nourished immensely for spiritual growth. This is the battle which we Christians must fight daily. Our lives themselves must be reorganized to concentrate on this training to set foundations. Think about how much time you spend to watch TV or to surf websites or to meet people or anything else compared to the time which you spend on Bible reading. If you find something wrong, you must fix it, not later on, but right now.

Once we realize how weak are we in the basic Bible reading during these days, we will not doubt why we are so weak spiritually. And if we reach a certain level of this training first, then we can properly start ministries or intercessory prayer and so on. Let us examine what is first and what is second. This is old path searching. Our wonderful predecessors were thoroughly men of the Bible without exceptions.

Complete preaching of the gospel
We are living in an era in which there is a lack of three-dimensional, complete, clear gospel preaching: what is sin, who is God, what is the cross, what is the meaning of the cross, what is repentance, what is regeneration, what is the result of regeneration, what is holiness, and so forth. If you are a preacher or teacher, ponder whether or not you are doing a good job on this. So much preaching in these days is about healing methods for troubles, methods for well-being, methods for keeping good physical conditions mixed with the gospel in a moderate and an acceptable degree with regard to the satisfaction of human beings, and, of course, without regard for genuine conversion. We need to be very careful for this since the real lives of people depend on our preaching and this is the very reason why Jesus warned us not to be a teacher as heavy judgments will follow for preachers.

Missions and services
We do not need to do something for our salvation as Christ already paid the price and this is thoroughly sufficient. Our actions are voluntary services and joyful offerings to God to praise, thank, and glorify Him. Whether going out in the mission field, or suffering in our daily and ordinary lives to live according to the Scriptures, or praying and giving our resources out to the fields, or caring for suffering neighbors, or helping orphans and widows, or being faithful for NK missions and unification preparation, the types are not limited.


Conclusion

We are trying to keep this journey until we find the lost old path, thereby, we can be humble before our glorious God. And we will share some attempts and results for old path searching, and deliver the wisdom of our predecessors toward God. We will keep this old path searching so that God will reform our lives and be glorified, and as a result, our thoughts, speaking, attitudes and methods of our lives will be changed to show distinctive differences compared to the pagan world.

  • 기자명 이 스테반
  • 입력 2009.10.07 12:01
  • 댓글 0
저작권자 © 평양대부흥 무단전재 및 재배포 금지